Utviklingen av risikonivået i petroleumsnæringen opptar alle parter som er involvert i næringen, og er også av allmenn interesse. RNNP er et viktig verktøy med tanke på å bidra til å etablere et omforent bilde over utviklingen av utvalgte forhold som påvirker risiko. RNNP er derfor spesielt viktig på trepartsarenaene i petroleumsvirksomheten. Partenes eierskap til prosessen og resultatene er i så måte viktige.
Fra forordet i rapporten: "Denne rapporten er resultatet av et godt samarbeid mellom petroleumsnæringen, helikopterbransjen, fagforeninger, myndigheter og forskning i en felles innsats for å forbedre sikkerheten ved helikoptertransport på den norske kontinentalsokkelen. Vi håper våre anbefalinger vil være til nytte for fellesskapet, og at bransjen og luftfartsmyndigheten følger opp våre forslag til konkrete sikkerhetstiltak. HSS-4-studien er den fjerde i en serie med omfattende studier av offshore helikoptersikkerhet, og bygger spesielt på den forrige HSS-3-studien (2010) og den mellomliggende HSS-3b-studien (2017)." Kort beskrivelse av sikkerhetsstudiene og lenker til disse, finner du ved å velge "Sikkerhetsstudier og statistikk" i menyen øverst til høyre.
I september 2019 vedtok SF å opprette en arbeidsgruppe som skulle vurdere forskjellige problemstillinger knyttet til drift og bruk av helikopterdekkene på norsk sokkel. Rapporten fra SFs Arbeidsgruppe Helikopterdekk ble framlagt for medlemmene i forumet på møtet 16.09.2021, og kan leses her.
Utviklingen av risikonivået i petroleumsnæringen opptar alle parter som er involvert i næringen, og er også av allmenn interesse. RNNP er et viktig verktøy med tanke på å bidra til å etablere et omforent bilde over utviklingen av utvalgte forhold som påvirker risiko. RNNP er derfor spesielt viktig på trepartsarenaene i petroleumsvirksomheten. Partenes eierskap til prosessen og resultatene er i så måte viktige.
Det er nå publisert en uoffisiell oversettelse av selve forskriften om bruk av offshore helikopterdekk.
Den lenge tillyste forskriften om sivil statsluftfart er nå vedtatt og publisert på Lovdata. Den trer i kraft fra 1. januar 2021.
Luftfartstilsynet opphevet 14. mai 2020 det norske sikkerhetsdirektivet som har vært gjeldende siden kort tid etter ulykken ved Turøy 29. april 2016. Det skjedde samtidig med at CAA-UK gjorde det samme for Storbritannia.
European Plan for Aviation Safety (EPAS) oppdateres årlig og gir en samlet oversikt over det arbeidet som pågår og det som planlegges i EASA regi for de kommende årene. Ny utgave ble publisert 20.1.2020.
Revidert versjon av BSL D 5-1 trådte i kraft 01.07.2019
The European Plan for Aviation Safety (EPAS) er bygget på en proaktiv tilnærming for å støtte fremtidig vekst i luftfarten, og samtidig sikre et høyt og uniformt sikkerhetsnivå for alle medlemsstater i EU/EØS.
A limited update of the Helicopter Safety Study 3 focusing on the period 2010-2015.